I en annan del av Oregon

nämligen i Salem! och Portland! Det var ställerna jag hängde på i onsdags och torsdags förra veckan. Min historielärare hade fixat med en resa med government klassen att åka till Oregons huvudstad och se hur de har det där. Kändes som en kul resa, speciellt med våran historielärare som reseledare, då kan ju allt hända liksom, så jag hängde på den resan, som var väldigt kul!

Vi startade onsdag morgon från Heppner och åkte de 3½ timmarna till Portland, Oregons största stad. Där åt vi lunch och gick till OMSI, någon sorts science museum. Där hängde vi ett par timmar tror jag och såg på en konstig IMAX film om dinosaurier i havet. Tror hälften av oss somnade.

Vi tog en sväng till Egypten inne på museumet, och där hittade Anne och jag en kamel!!!!

Bente och jag provflög papperslygplan

Det fanns en massa böcker i gift shopen som såg väldigt intressanta ut, speciellt denna:

Men dagen fortsatte, och vi lämnade Portland för att åka till Salem. En sådär 1½ timma till och vi var där och checkade in på vårt hotell. Mina rumskamrater Karoline, Bente och Anne chillade i hotellrummet, eftersom vi inte hade något mer på schemat, vi var inte tillåtna att lämna hotellet hahah, och vi skulle upp tidigt nästa morgon. Tyckte det var kul att våran lärare sa tydligt till oss att vi inte fick lämna hotellet och gå och se hur Salem är, galna utbytesstudenter kan ju hitta på vad som helst haha. Men men, det blev bad i poolen istället och lite tv tittande på rummet.
Var ju inte allt för pigg på torsdag morgon, när vi drog över till Denny's för att äta frukost. Kände mig jätteamerikansk där. Det blev hashbrowns, ägg, bacon, toast och apelsinjuice. Gott ändå.

Sedan så blev det avgång till the capitol! som såg ut såhär:

Heppner people outside the Capitol

Bente, Karoline, Anne, Louise, jag

Vi möttes där av Phil, en kille som hade jobbet att fixa allt tydligen. Han försökte hela tiden få oss att komma i tid till allt, ett roligt jobb tror jag, haha. Sedan mötte vi en av represanterna där som är från Heppner och han följde med oss ett tag och jaa, vi fick en guidad tur runt hela detta coola ställe.
Här är hela gänget med våran representive där också.

Sedan mötte vi en av Oregons sju Supreme Court justice. Ganska coolt, för han är ju typ en av oregons mäktigaste män, haha, han tyckte vi var en jättebra klass. Och så fick vi veta att alla sju av dem har en Ipad2. Våran historielärare tittade undrande på oss elever och undrade var en ipad var. Good times.
Sedan skulle våran represantive gå och göra någon nytta i detta rum:

Vi satt och chillade litegrann där och lyssnade litegrann på Phil som förklarade vad som skulle hända när de snart skulle ha sin floor session och vi skulle sitta och titta på det ett tag.

så efter ett tag såg det ut såhär, och vi blev presenterade som Heppner smartaste elever, hahaha, abso-freaking -lutely! Och eftersom man tydligen inte var tillåten att klappa händerna där så fick man vinka till varandra istället. Det var kul.
Sedan blev det en massa massa våningar av trappor upp till toppen av byggnaden. Det var jätteskönt med pumps på sig då. Men vi såg ju Salem däruppe från:

sedan gick vi hit:

Jag snodde guvernörens stol för ett tag, hahah!
Men sen när vi var på väg ut ur rummet, så stannade vi och snackade med någon dude där, och då öppnades en av dörrarna, och vår lärare bara, där är ju guvernören! ta ett kort! Så då hälsade guvernören på oss, eller mer hejade kan man ju säga. Till skillnad från de mesta andra i capitol huset, hade han blåa jeans och cowboy boots. Welcome to Oregon. Tycker det är ganska coolt att ha träffat på guvernören i Oregon!
Sedan var det dags att lämna Capitol huset och därmed Salem!
Våran busschaufför och lärare var lite långsamma ut och vi ville in i bussen, så vi öppnade den på egen hand:

How to break into a school bus
Bussen påväg hemåt:

Åkte förbi Portland!

Simen checkade utsikten från bussen. Vår lärare sa efter bussresan att han var orolig om simen har scizofrenia, hahahh! Vi hade kul i alla fall!